Sammen jobber vi for en smartere tekstiltransport
Å optimalisere distribusjonen er en strategisk viktig satsing for Nor Tekstil – både med tanke på utslipp og kostnader. Suksessfaktoren ligger i en rekke små grep, som sammen vil gjøre en stor forskjell.
– Det er interessant å i større grad se på elektrifisering av korttransporten, og å bruke biogass og vurdere hydrogen i tettbygde strøk. Men ser vi på distribusjonen i et større bilde handler det i stor grad om å kjøre færre kilometer og bruke mindre drivstoff - ved å sikre bedre kapasitetsutnyttelse, forklarer logistikksjef Kjersti Nordengen.
– Stort potensial i dagens systemer
Med erfaring fra TINE SA Sentral Logistikk og DB Schenker kjenner Nordengen allerede flere av problemstillingene som møter henne i den nyopprettede logistikksjefstillingen.
– Det ligger et enormt potensial i å utnytte dagens IKT-systemer. Lykkes man med å optimalisere produksjonslogistikk og ordreflyt kan produktiviteten økes med hele 10-15% og drivstofforbruket reduserer med 5-10 %. For en bedrift som Nor Tekstil, der 14% av utgiftene knyttes til distribusjon, er det snakk om vesentlige besparelser.
Implementering i alle ledd
– Dette handler om mer enn kostnader og utslipp, her må alle detaljer med i vurderingen. Vi kan øke fyllingsgraden, men hvor tunge blir trallene å håndtere? Og hvor lange ruter er det fornuftig å kjøre for å unngå unødig bruk av overtid? Traller er en HMS sak, de er tunge og mange leveringspunkt er risikofylte. Alt dette henger også sammen med kostnader, og bærekraft.
Nordengen forklarer at de jobber med tiltak gjennom kundesamarbeid og økt fokus på HMS.
– Sjåfører som føler seg sett og lyttet til har motivasjonen til å gjøre en god jobb. Vi skal derfor ha økt fokus på sjåførene, selskapets ansikt utad i Nor Tekstil.
Ser mot en hybridløsning
Forretningsmodellen til Nor Tekstil bygger på en sirkulær tankegang, med bærekraft i alle ledd. Sirkulærøkonomien har en stadig større betydning. Å finne de gode løsningene for å ha nok tekstiler å vaske, utnytte bilene og ha en jevn flyt av tekstiler og traller gjennom anlegget til enhver tid er viktige faktorer vi jobber med.
Kjøretøy på strøm og biogass i Nor Tekstil
Nor Tekstil har i Drammen 7 lastebiler som går på biogass, og ytterligere 3 i bestilling som leveres i 2024. Det har over en periode vært testet ut en elektrisk lastebil i Trondheim.
Gjennom elektrifisering og overgang til lav- og nullutslipp ligger det fremdeles et stort potensial for langsiktige kostnadsbesparelser og bærekraftsperspektivet som blir viktigere og viktigere – også for våre kunder.
– Det er ønskelig med lavere utslipp, særlig i de større byene og der vi kjører store volum gjennom offentlige anskaffelser. Da hydrogen de fleste steder ikke er godt nok bygget ut enda vil en hybridløsning med el og biogass være mest realistisk, forklarer Nordengen.
Velger regummierte dekk
I tillegg til bevisst valg av drivstoffkilde og optimalisering av tekstilflyt, spiller dekkene en viktig rolle. Ved å velge regummierte dekk, altså nye dekk produsert på gamle dekkstammer, har man mye å hente både økonomisk, på ytelse og hva gjelder bærekraft.
– Dette er vinn-vinn i et bærekraftsperspektiv. Et regummiert dekk blir produsert med samme varmebehandling som et nytt dekk og det legges alltid på nytt mønster. Du kjører fint 60 – 70.000 km på et regummiert dekk og det er ingen større fare for punkteringer på et regummiert dekk da mønstret (banen) er nytt, forklarer Nordengen.
Optimalt for kjøring på byveier
Regummierte dekk produseres enten ved at man varmebehandler hele dekket (ContiRe), eller kun smelter nytt kjøremønster(ContiTread), på en eksisterende dekkstamme. Nor Tekstil har valgt ContiTread på hoveddelen av våre dekk i Oslo, da dette er egnet for bykjøring og på gode veier. Biler som går i tøffere forhold har fått nye dekk som er tilpasset tøffere vinterforhold.
– Dekkene produseres i Norge hos Bodal-Johansen i Fredrikstad. Dekkstammene på ContiTread blir grundig sjekket for skader etc, men kvaliteten blir ikke den samme som nytt eller et ContiRe-dekk. Levetid er ca 30% lavere enn nytt dekk, og prisen er opp mot 50% lavere enn nytt dekk, forklarer Nordengen.
Videre ser hun også på tyngden på dekkene.
– Dersom spesifikasjonene mellom to leverandører viser en vekt på for eksempel 3 kilo er det gode grunner for å legge beregning om lavere drivstoff kostnader ved bruk av den andre leverandøren, særlig nå som utgiftene forventes å gå opp på diesel, avslutter Nordengen.